مصاحبه با طراح برج آزادی(حسین امانت)
¢ سبک
سبك معمارى كلاسيك يونان
درباره بناهايى كه به سبك معمارى كلاسيك يونان طراحى كرده گفته است: «من ديدم چطور سبك كلاسيك مى تواند با باغ هاى اطراف اين جا (منطقه حيفا) تناسب و هماهنگى داشته باشد. منطق من اين است: ما در زندگى مدرن در شتاب و تحرك به سر مى بريم و زمانى براى دقت كردن به جزئيات يك ساختمان كلاسيك نداريم. اما سبك كلاسيك براى جامعه اى كه در آسودگى و رفاه به سر مى برد، معنا مى دهد، جامعه اى كه زمان كافى براى مراقبه و نيايش دارد. ساختمان هاى مدرن بعد از انقلاب صنعتى، رشد و گسترش پيدا كردند، دوره اى كه زندگى مادى بر معنويت غلبه پيدا كرد اما من فكر مى كنم زيبايى فاكتور مهمى در طراحى است، چون زيبايى براى روح انسان خيلى سودمند و مفيد است.»
¢خصوصیات
¢به نظر مى رسد امانت در پروژه هايى كه به سبك معمارى كلاسيك يونان طراحى كرده است بيش از آن كه دغدغه پياده كردن ديدگاه هاى معمارانه خود را داشته باشد، بار محيط طبيعى و شرايط جغرافيايى را بر دوش خود احساس مى كرده است. اين ساختمان هاى يونانى مآبانه در نگاه اول شايد بيننده را به سمت اين موضوع بكشانند كه طراح و معمار آنها صرفاً يك نوع معمارى التقاطى ارائه داده است، در حالى كه واقعيت امر چيز ديگرى است. اولاً او در ساختمان هاى يونانى مآبانه خود به اصول معمارى شرقى بى توجه نبوده است و لذا اگر چه اين دسته از پروژه هاى او در نگاه اول سبك كلاسيك يونانى را به خاطر مى آورند، ولى جزئيات به كار رفته در آنها، حاكى از چيزى غير از اين است. در ثانى همان طور كه خود وى صريحاً ابراز كرده، انتخاب سبك كلاسيك كاملاً آگاهانه و لازم بوده است.
¢اصول هندسه و معمارى سنتى
¢به هر روى، امانت به غير از سبك به كار رفته در ساختمان هاى كلاسيك يونانى خود، همواره اصول هندسه و معمارى سنتى ايران را در ساختمان هاى مدرن خود اجرا كرده است. پروژ ه ها و ساختمان هاى او در حال حاضر در سرتاسر جهان به چشم مى خورند. غير از پروژه هايى كه در بالا به آنها اشاره شد، او پروژه هاى ديگرى را هم طراحى كرده كه تعدادى از مهمترين آنها عبارتند از: طراحى و ساخت عبادتگاهى در ساموآى غربى، طراحى چند كارخانه در داليان چين و ساخت چندين مجتمع آپارتمانى در سانتامونيكاى كاليفرنيا و بلوك شهرى با دو برج مسكونى در سن ديه گوى كاليفرنيا. امانت در تمام اين پروژه ها، مهارت ويژه اى در به كار بردن و تركيب درون مايه هاى فرهنگ هاى مختلف از خود نشان داده است. او جوايز مهمى هم بابت طراحى هاى منحصر به فرد خود دريافت كرده و در عين حال در كنفرانس هاى آموزشى و فرهنگى متعددى پيرامون هنر و معمارى سخنرانى كرده است
¢حسين امانت به واسطه برخى طرح هايش در صف مقدم معماران آوانگارد ايران قرار گرفته است، در حالى كه در تعدادى ديگر از طرح هايش از آوانگاردگرايى فاصله گرفته و در نقطه مقابل آن حركت كرده است. گفته شد كه او شهرت و آوازه خود را بابت طراحى بناى يادبود آزادى (شهياد) در تهران به دست آورد.
¢اثار معمار
:سازههای طراحی شده توسط وی میتوان به موارد زیر اشاره کرد
برج آزادی (شهیاد)(1350)
¢دانشگاه صنعتی شریف (آریامهر)(۱۳۵۴)
¢ساختمان مرکز صنایع دستی سابق و سازمان میراث فرهنگی امروزی (کامل شده در سال ۱۳۶۳
¢ساختمان سفارت ایران در پکن (کامل شده در سال ۱۳۶۲)
¢دو مرکز بهائی در ویرجینیا و تگزاس
¢ساختمان مقر بیت العدل اعظم، از ساختمانهای حول مقام اعلی
¢مرقد باب در حیفا
¢دارالتبلیغ بینالمللی از ساختمانهای حول قوس مقام اعلی
¢محفظه آثار بهائی از ساختمانهای حول قوس مقام اعلی
¢مشرقالاذکار سامو
¢معروفترین اثار
¢برج آزادی نماد شهر تهران است که در سال ۱۳۴۹ توسط معمار ایرانی، حسین امانت، با نام برج شهیاد آریامهر، به دستور فرح پهلوی برای یادبود جشن 2500 ساله ایران طراحی و ساختهشد. این برج، پس از انقلاب 1357به نام «برج آزادی» معروف گردیدهاست.
¢برج آزادی در ایران، نمونهای از نماد و نشانههای شهری است که معماری شاخص آن، تلفیق طاقهای معماری پیش از اسلام (دوره هخامنشیان و ساسانیان و بعد از اسلام و تبدیل آن به نمادی زیبا به لحاظ معماری است. در این طرح، معمار حتی به جزئیات اجرای بنا و نحوه چیدمان سنگهای نماد دقت وافری مبذول داشته تا در نهایت جز جز اجزا به کل واحدی بدل گردند.
¢برج آزادی به صورت یک تندیس ساخته شده است
و به عنوان یک نماد شهری مورد توجه است
¢گفت و گو با حسین امانت، طراح میدان و برج آزادی تهران
¢شهیاد طوری طراحی شده که معطوف به حقیقت، جوهره و عمق فرهنگ ایران است. یعنی با توجه به آنچه که در طول تاریخ بر سر ایران رفته و عظمتی که در تاریخ این کشور هست، ساخته شده. درست است که این کار در زمانی انجام شد که یک وضع سیاسی دیگری در ایران حکمفرما بود، اما وقتی من آن را طراحی کردم به تمام دوره های تاریخی و به آینده ایران فکر می کردم؛ نه به آن وضع سیاسی خاص.
¢البته اصلا فکر نمی کردم که شهیاد این طور در دل مردم ایران نفوذ کند. شهیاد درست مثل بچه ای بود که شما به دنیا می آورید و نمی دانید که او در آینده چگونه خواهد شد. این بچه بزرگ می شود و زندگی مخصوص به خودش را پیدا می کند که دیگر در اختیار شما نیست. شهیاد هم همین طور شد و فکر می کنم به این خاطر در دل مردم جا باز کرد که خیلی ایرانی است و جوهره فرهنگ ایران را در خود دارد.
¢چگونگی به وجود آمدن برج آزادی:
¢تاریخچه برج آزادی به سال ۱۳۴۵ هجری شمسی بر میگردد. در این سال طرح یک نماد معرف ایران بین معماران ایرانی به مسابقه گذاشته شد و در نهایت طرح مهندس حسین امانت بیست و چهار ساله و فارغالتحصیل دانشگاه تهران برنده و برای ساخت انتخاب شد.
¢طرح و ماكت برج آزادي تهران در سال 1347 شمسي توسط مهندس حسين امانت تهيه شد .
¢شناسایی بنا
¢بنای عظیم با معماری هنرمندانه و نمایی تاریخی در میدان بزرگ آزادی ،سربرافراشته و نظاره گر همیشگی حضور میلیونی ملت بیدار و تاریخ ساز ایران اسلامی است. این بنای باشکوه ، یکی از مرکز فرهنگ ،هنری کشور عزیزمان می باشد
¢پمانکار برج آزادی شرکت ماپ ،مهندس محمد پورفتحی بود و مهندس محاسب آن شرکت او ، آروپ و همکاران بود.
¢مدت عملیات ساخت ساختمان حدود در یازدهم آبان سال 1348شمسی وپس از بیست و هشت ماه در 24 دی ماه 1350به نام برج شهیاد به بهربرداری رسید 30ماه به طول انجامید
¢سنگکاران استاد قنبر رحیمی و غفار داور پناه.
برج آزادی
¢بنای یادبود
¢ ایران، با بهره گیری از میراث غنی معماری ایرانی ، فتانت نهایت مهارت معماران و هنرمندان این کشور را به نمایش گذاشته است . طرح بنا ، برداشتی از معماری دوره باستانی ، اسلامی و تلفیق بنا با معماری مدرن می باشد. و دارای ویژگی ها و طرح های بی نظیر بوده بطوریکه : در نمای آن حدود 25000 قطعه سنگ با نزدیک به 15000 شکل متفاوت با سطوح پیچیده و قوس دار به کار رقته ، سنگ های یه کمک الگوهای مخصوص از قطعات بزرگ که گاهی طول آن ها به 6متر می رسد تراشیده شده ،و تا 40 سانتی متر ضخامت دارد و از آن به عنوان قالب دائمی بتن استفاده شده است.
¢استخوان بندی اصلی از بتن مسلح است . سنگ های ضخیم و سفید معدن جورقان (اصفهان)آن را می پوشاند کارهای اصلی سنگ از استخراج تا نصب به عهده سنگ کاران با ذوق کشورمان بوده است . درب های ورودی اصلی از انواع سنگ گرانیت همدان (سنگ خارا ساخته شده و حدود هفت تن وزن دارد )، و همچنین سنگ های کف و آب نماها و.... از کردستان استخراج شده ، که نشان دهنده غنای معادن ایران می باشد.
پایه های اصلی بنا بر مستعطیل پایه به
ابعاد 63*42 متر استوار شده اند
و با هندسه ای بدیع به ترتیبی پیچ می خورند
که استواری قوس طاق اصلی را در محور
اصلی بر پایه ها ممکن می سازد.
سبك معمارى كلاسيك يونان
درباره بناهايى كه به سبك معمارى كلاسيك يونان طراحى كرده گفته است: «من ديدم چطور سبك كلاسيك مى تواند با باغ هاى اطراف اين جا (منطقه حيفا) تناسب و هماهنگى داشته باشد. منطق من اين است: ما در زندگى مدرن در شتاب و تحرك به سر مى بريم و زمانى براى دقت كردن به جزئيات يك ساختمان كلاسيك نداريم. اما سبك كلاسيك براى جامعه اى كه در آسودگى و رفاه به سر مى برد، معنا مى دهد، جامعه اى كه زمان كافى براى مراقبه و نيايش دارد. ساختمان هاى مدرن بعد از انقلاب صنعتى، رشد و گسترش پيدا كردند، دوره اى كه زندگى مادى بر معنويت غلبه پيدا كرد اما من فكر مى كنم زيبايى فاكتور مهمى در طراحى است، چون زيبايى براى روح انسان خيلى سودمند و مفيد است.»
¢خصوصیات
¢به نظر مى رسد امانت در پروژه هايى كه به سبك معمارى كلاسيك يونان طراحى كرده است بيش از آن كه دغدغه پياده كردن ديدگاه هاى معمارانه خود را داشته باشد، بار محيط طبيعى و شرايط جغرافيايى را بر دوش خود احساس مى كرده است. اين ساختمان هاى يونانى مآبانه در نگاه اول شايد بيننده را به سمت اين موضوع بكشانند كه طراح و معمار آنها صرفاً يك نوع معمارى التقاطى ارائه داده است، در حالى كه واقعيت امر چيز ديگرى است. اولاً او در ساختمان هاى يونانى مآبانه خود به اصول معمارى شرقى بى توجه نبوده است و لذا اگر چه اين دسته از پروژه هاى او در نگاه اول سبك كلاسيك يونانى را به خاطر مى آورند، ولى جزئيات به كار رفته در آنها، حاكى از چيزى غير از اين است. در ثانى همان طور كه خود وى صريحاً ابراز كرده، انتخاب سبك كلاسيك كاملاً آگاهانه و لازم بوده است.
¢اصول هندسه و معمارى سنتى
¢به هر روى، امانت به غير از سبك به كار رفته در ساختمان هاى كلاسيك يونانى خود، همواره اصول هندسه و معمارى سنتى ايران را در ساختمان هاى مدرن خود اجرا كرده است. پروژ ه ها و ساختمان هاى او در حال حاضر در سرتاسر جهان به چشم مى خورند. غير از پروژه هايى كه در بالا به آنها اشاره شد، او پروژه هاى ديگرى را هم طراحى كرده كه تعدادى از مهمترين آنها عبارتند از: طراحى و ساخت عبادتگاهى در ساموآى غربى، طراحى چند كارخانه در داليان چين و ساخت چندين مجتمع آپارتمانى در سانتامونيكاى كاليفرنيا و بلوك شهرى با دو برج مسكونى در سن ديه گوى كاليفرنيا. امانت در تمام اين پروژه ها، مهارت ويژه اى در به كار بردن و تركيب درون مايه هاى فرهنگ هاى مختلف از خود نشان داده است. او جوايز مهمى هم بابت طراحى هاى منحصر به فرد خود دريافت كرده و در عين حال در كنفرانس هاى آموزشى و فرهنگى متعددى پيرامون هنر و معمارى سخنرانى كرده است
¢حسين امانت به واسطه برخى طرح هايش در صف مقدم معماران آوانگارد ايران قرار گرفته است، در حالى كه در تعدادى ديگر از طرح هايش از آوانگاردگرايى فاصله گرفته و در نقطه مقابل آن حركت كرده است. گفته شد كه او شهرت و آوازه خود را بابت طراحى بناى يادبود آزادى (شهياد) در تهران به دست آورد.
¢اثار معمار
:سازههای طراحی شده توسط وی میتوان به موارد زیر اشاره کرد
برج آزادی (شهیاد)(1350)
¢دانشگاه صنعتی شریف (آریامهر)(۱۳۵۴)
¢ساختمان مرکز صنایع دستی سابق و سازمان میراث فرهنگی امروزی (کامل شده در سال ۱۳۶۳
¢ساختمان سفارت ایران در پکن (کامل شده در سال ۱۳۶۲)
¢دو مرکز بهائی در ویرجینیا و تگزاس
¢ساختمان مقر بیت العدل اعظم، از ساختمانهای حول مقام اعلی
¢مرقد باب در حیفا
¢دارالتبلیغ بینالمللی از ساختمانهای حول قوس مقام اعلی
¢محفظه آثار بهائی از ساختمانهای حول قوس مقام اعلی
¢مشرقالاذکار سامو
¢معروفترین اثار
¢برج آزادی نماد شهر تهران است که در سال ۱۳۴۹ توسط معمار ایرانی، حسین امانت، با نام برج شهیاد آریامهر، به دستور فرح پهلوی برای یادبود جشن 2500 ساله ایران طراحی و ساختهشد. این برج، پس از انقلاب 1357به نام «برج آزادی» معروف گردیدهاست.
¢برج آزادی در ایران، نمونهای از نماد و نشانههای شهری است که معماری شاخص آن، تلفیق طاقهای معماری پیش از اسلام (دوره هخامنشیان و ساسانیان و بعد از اسلام و تبدیل آن به نمادی زیبا به لحاظ معماری است. در این طرح، معمار حتی به جزئیات اجرای بنا و نحوه چیدمان سنگهای نماد دقت وافری مبذول داشته تا در نهایت جز جز اجزا به کل واحدی بدل گردند.
¢برج آزادی به صورت یک تندیس ساخته شده است
و به عنوان یک نماد شهری مورد توجه است
¢گفت و گو با حسین امانت، طراح میدان و برج آزادی تهران
¢شهیاد طوری طراحی شده که معطوف به حقیقت، جوهره و عمق فرهنگ ایران است. یعنی با توجه به آنچه که در طول تاریخ بر سر ایران رفته و عظمتی که در تاریخ این کشور هست، ساخته شده. درست است که این کار در زمانی انجام شد که یک وضع سیاسی دیگری در ایران حکمفرما بود، اما وقتی من آن را طراحی کردم به تمام دوره های تاریخی و به آینده ایران فکر می کردم؛ نه به آن وضع سیاسی خاص.
¢البته اصلا فکر نمی کردم که شهیاد این طور در دل مردم ایران نفوذ کند. شهیاد درست مثل بچه ای بود که شما به دنیا می آورید و نمی دانید که او در آینده چگونه خواهد شد. این بچه بزرگ می شود و زندگی مخصوص به خودش را پیدا می کند که دیگر در اختیار شما نیست. شهیاد هم همین طور شد و فکر می کنم به این خاطر در دل مردم جا باز کرد که خیلی ایرانی است و جوهره فرهنگ ایران را در خود دارد.
¢چگونگی به وجود آمدن برج آزادی:
¢تاریخچه برج آزادی به سال ۱۳۴۵ هجری شمسی بر میگردد. در این سال طرح یک نماد معرف ایران بین معماران ایرانی به مسابقه گذاشته شد و در نهایت طرح مهندس حسین امانت بیست و چهار ساله و فارغالتحصیل دانشگاه تهران برنده و برای ساخت انتخاب شد.
¢طرح و ماكت برج آزادي تهران در سال 1347 شمسي توسط مهندس حسين امانت تهيه شد .
¢شناسایی بنا
¢بنای عظیم با معماری هنرمندانه و نمایی تاریخی در میدان بزرگ آزادی ،سربرافراشته و نظاره گر همیشگی حضور میلیونی ملت بیدار و تاریخ ساز ایران اسلامی است. این بنای باشکوه ، یکی از مرکز فرهنگ ،هنری کشور عزیزمان می باشد
¢پمانکار برج آزادی شرکت ماپ ،مهندس محمد پورفتحی بود و مهندس محاسب آن شرکت او ، آروپ و همکاران بود.
¢مدت عملیات ساخت ساختمان حدود در یازدهم آبان سال 1348شمسی وپس از بیست و هشت ماه در 24 دی ماه 1350به نام برج شهیاد به بهربرداری رسید 30ماه به طول انجامید
¢سنگکاران استاد قنبر رحیمی و غفار داور پناه.
برج آزادی
¢بنای یادبود
¢ ایران، با بهره گیری از میراث غنی معماری ایرانی ، فتانت نهایت مهارت معماران و هنرمندان این کشور را به نمایش گذاشته است . طرح بنا ، برداشتی از معماری دوره باستانی ، اسلامی و تلفیق بنا با معماری مدرن می باشد. و دارای ویژگی ها و طرح های بی نظیر بوده بطوریکه : در نمای آن حدود 25000 قطعه سنگ با نزدیک به 15000 شکل متفاوت با سطوح پیچیده و قوس دار به کار رقته ، سنگ های یه کمک الگوهای مخصوص از قطعات بزرگ که گاهی طول آن ها به 6متر می رسد تراشیده شده ،و تا 40 سانتی متر ضخامت دارد و از آن به عنوان قالب دائمی بتن استفاده شده است.
¢استخوان بندی اصلی از بتن مسلح است . سنگ های ضخیم و سفید معدن جورقان (اصفهان)آن را می پوشاند کارهای اصلی سنگ از استخراج تا نصب به عهده سنگ کاران با ذوق کشورمان بوده است . درب های ورودی اصلی از انواع سنگ گرانیت همدان (سنگ خارا ساخته شده و حدود هفت تن وزن دارد )، و همچنین سنگ های کف و آب نماها و.... از کردستان استخراج شده ، که نشان دهنده غنای معادن ایران می باشد.
پایه های اصلی بنا بر مستعطیل پایه به
ابعاد 63*42 متر استوار شده اند
و با هندسه ای بدیع به ترتیبی پیچ می خورند
که استواری قوس طاق اصلی را در محور
اصلی بر پایه ها ممکن می سازد.
تصاویر برخی از آثار این معمار گرانقدر:
ساختمان مرکزی فرهنگ وهنر
دانشگاه صنعتی شریف
برج آزادی
کافه دیساین
منیجمنت بوسنی
حفظه آثار بینالمللی از ساختمانهای حول مقام اعلی، مرقد باب در حیفا.
مقر بیت العدل اعظم در حیفا.
کتابخانه مرکزی در سیچوآن
دارالتبلیغ بینالمللی. از ساختمانهای حول مقام اعلی
+ نوشته شده در دوشنبه نهم بهمن ۱۳۹۱ ساعت 17:8 توسط milad samadi
|